Så funkar det

123 Med din minnes- eller hyllningsgåva hedrar du en anhörig eller vän. Samtidigt bidrar du med en gåva till Svenska kyrkan i utlandet. Gåvan skapar förutsättningar för en trygg plats för svenskar jorden runt – ett andligt hem där det behövs som mest.

Två sätt att förmedla gåvobladet

• Svenska kyrkan i utlandet skickar gåvobladet.
    Bladet skickas till den adress du angett. Glöm inte att skriva namnet på den som hälsningen är från. Ofta skickar man minnesblad till begravningsbyrån eller till en anhörig. Har du valt att Svenska kyrkan i utlandet ska skicka gåvobladet får du dessutom en kopia till din e-post som du kan välja att ladda ner om du önskar.
  • Du skriver ut och överlämnar gåvobladet själv.
    Du skriver ut gåvobladet själv efter att vi skickat det till den e-postadress du angett. Om du inte får någon e-post, kontrollera att den inte har hamnat bland din skräppost.

Gör beställningen i tid

För att gåvobladet ska komma fram i tid behöver du göra beställningen senast tre vardagar innan begravningen / hyllningsdagen äger rum.

Uppgifter att fylla i

De uppgifter vi behöver är följande:

• Namn på personen/personerna som ska hedras
  • Namn på den/de som hälsar
  • Egen hälsning, om du önskar
  • Namn och adress dit gåvobladet ska skickas
  • Din/beställarens adressuppgifter
  • Beloppet du vill skänka, valfritt belopp från 100 kronor

Så här betalar du

Det finns fyra betalsätt att välja mellan: betalkort, inbetalningskort, internetbank och Swish. Gåvobeloppet du väljer anges inte på minnesbladet. Den gåva du ger kommer användas där den bäst behövs inom Svenska kyrkan i utlandets verksamhet runt om i världen.

Skattereduktion

Du kan få skattereduktion på de gåvor som du ger till utlandskyrkans sociala hjälparbete om du är över 18 år, eller fyller 18 år det år du ger gåvan. Det krävs också att varje enskild gåva du ger är 200 kronor eller mer. Totalt under året behöver du skänka minst 2 000 kronor till organisationer som är godkända av Skatteverket för att få skattereduktion.

Läs mer om skattereduktion på gåvor här.